onsdag 1. desember 2010

Nye miljøvennlige juletradisjoner? Jatakk!

Jeg vil gjerne slå litt tilbake på innlegget mitt i går angående juleheftene.
Joda, vi kjøpte nesten alle heftene på lista i går, og vi skal minst ha ett til som de ikke hadde på butikken..
Men jeg tenker faktisk at dette er SISTE året vi tar sånn av på juleheftefronten…. og jeg er litt sjokkert over mine egne ord… Iiiik!
Jeg har hatt tradisjon å kjøpe MANGE julehefter siden jeg var lita jente. Jeg er vokst opp med nye hefter hver julaften, det har vært litt av selve julekosen… men nå er det stopp!

Men tenk deg ALLE de juleheftene som ligger der og hoper seg opp.. bunken blir større og større år for år, for man kaster dem jo ikke.. ånei! Det er jo tradisjon og sjarm og historie.. men man leser dem jo kun EN GANG!

Jeg elsker julehefter og kommer aldri til å slutte å kjøpe dem.. men jeg skal lage oss en ny tradisjon.. for joda, familien slipper ikke unna gjenbruksmammaen.. heyhey! Smilefjes

Til neste år skal vi alle få velge oss ETT blad hver i butikken. Ett av årets ferske julehefter, og bare ETT.
Deretter skal vi lese bladene nederst i samlebunken om igjen.. kanskje vi plukker frem noen blader fra 80-tallet? Nostalgi, du kjære gode juleminner! Jeg er sikker på at det strømmer gode følelser frem fra de gamle permene.


(Bildet lånt fra RA sin gamle artikkel om Løvås Bruktbu.)

En annen idê er å benytte seg av de mange bruktbutikkene som finnes rundt omkring i det ganske land.
I Stavanger er jeg sikker på at vi har den aller fineste, mest sjarmerende og ikke minst mest velfyllte bruktbu i landet: Løvås Bruktbu.
Jeg har vært fast kunde der siden jeg var 8-9 år og jeg elsker det at de ikke har skiftet eiere, at de som jobber der elsker jobben sin og ikke minst at de vet hva man er ute etter.
Jeg elsker tanken på å kunne kjøpe lesestoff billig, ikke minst få gi glemte bøker en ny vår; forran mine øyne.

Nå vet jeg at Løvås Bruktbu selger gamle julehefter for 5 kroner stykket.
Det er jo mildt sagt genialt!!
Følg dem gjerne på FACEBOOK for å få med deg kampanjer og tilbud, eller bare bli inspirert til å kjøpe eller gjenlese gamle bøker og blader.

Jeg håper jeg kan inspirere noen til å tenke gjenbruk og miljø i julen også.. små steg betyr også noe. Ikke minst er det superkoselig!

God 1. Desember!! Smilefjes

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, Løvås bruktbu e best ;)