torsdag 31. mars 2011

Mammas Monsterboller, med melkefri hemmelighet


Mamma har alltid bakt de aller beste bollene. De er bedre enn kjøpte og alle hjemmelagde til sammen, I bet!
Nå har vi utviklet oppskriften med en hemmelig ingrediens.
Hvis du følger bloggen min, har du muligens fått med deg at jeg baker en del melke- og soyafritt, da min datter er allergisk/intolerant mot dette.
Vi hadde ikke prøvd å bake boller uten melk før, så det måtte prøves.

Jeg erstattet rett og slett smør med Blått smør (Soft Spesial) og melk med Havremelk.
Litt skeptisk, på en måte, men jaggu fungerte det sabla godt.
Det BESTE av alt var at bollene aldri før har vært så LUFTIGE, så SVÆRE og holdt seg ferske så LENGE! Fantastisk!!
3 dager holder de seg like myke og luftige, det har jeg ALDRI opplevd før.

Vil du teste selv?
Here we GO:

Mammas Monsterboller

1 liter melk (Havremelk)
250 gr sukker
150 gr margarin (Her kan man fint bruke Soft Spesial uten melk og soya)
2 egg
1 1/2 kg hvetemel
ca 1 ts kardemomme
2 pakker fersk gjær for søte deiger

Melk, sukker og margarin kokes opp og avkjøles til fingervarmt.
Bland i det øvrige.
Trill ut bollene med en gang. Pass på å bruke minst mulig mel til forming av bollene, da mye mel gjør bollene tørre.

Hev bollene i 2 timer til de ser sånn ut:

DSC_8078

Stek bollene nest nederst i ovnen, 250 grader, på 5-6 minutter.
Følg med hele tiden da de fort blir overbrune.

Mine er ikke penslet før stekning, men det kan du jo selvsagt gjøre.
Bollene er stappfulle av luft, deilig smak og tonnevis med nydelig duft.
Og de ser sånn ut:

DSC_8082

Akkurat passe MASSE boller til å dele ut til venner og naboer, kveldsmat til ungene, frokost og skolemat dagen etter, lunch til sydag med venninne, enda mer kveldsmat og kos til mannen som kommer hjem fra jobben.
PERFEKT!

DSC_8084

Bollene smaler direkte fantastisk med ekte TINE smør og RIPSgelè.
ENJOY!

DSC_8085

Ingen kommentarer: