torsdag 9. desember 2010

Glædelig Jul–prøvejul på dansk


Ikke en helt vanlig torsdag før jul for familien Blunk.
Etter 5 timer på jobb, barnehage og skole, dro 4 av 5 familiemedlemmer til Haua (Hauge i Dalane) for å feire dansk jul.
Ja, er ikke det normalt da?
Med dansk familie følger det en del magiske tradisjoner. Jeg kjenner jeg virkelig liker dansk jul. Masse god mat, ekte pianospilling, dansing rundt juletre, gaver, synging og en megde deilig julestemning.. selv om det er 9. Desember, dagen før min aller kjæreste kjærestes bursdag.
Ja, sånn gjør man når man ikke får feire julaften sammen… vi tar en aldri så liten prøvejulaften.
Frem med finstasen! Ja, alt skal gjøres riktig!

Maten var ekte dansk juletradisjon, tatt rett fra Wikipedia:

Andesteg med brunede kartofler; små poteter som kanderes i sukker og smør, vanlige poteter, brun saus, rødkål.

Til dessert hadde vi i tillegg til gele til mine små; risalamande med varm kirsebærsaus.
Risalamande er det samme som norsk riskrem, bare det er med hakkede mandler oppi. Helt ærlig, bare helt nyyydelig!

Så, nå burde vi være klare for den virkelige julekvelden.
Lista med over 40 gaver går mot slutten, julekakene er begynt på, både på bakefronten og spisefronten, julebord er unnagjort, og juleklærne er i hus.
Mangler flere julekaker, flere julegaver, julekort og julepynt.
Et juletre skal også handles inn… skal man sloss om det fineste, eller skal man kjøpe det styggeste som ingen andre vil ha? Ragnhild, jeg elsker den tradisjonen din. Elsk!


God førjulstid og Happy snart fræddan. Ta deg en julesang og drøm om nissemor, eller nissefar om du liker nisseskjegg best.

Ingen kommentarer: